Ułatwienia dostępu

Wycieczka klas 3a i 3b do Borowic i Karpacza

12 -13 czerwca 2023r. uczniowie klas 3a i 3b wraz z opiekunami, Sylwią Mackiewicz, Joanną Słabicką i Ernestem Pilnym, wyruszyli, na początek autokarem, na wędrówkę górską. Na początek odwiedziliśmy Interaktywne Centrum Edukacji Przeciwpożarowej w Jeleniej Górze. Podczas zajęć mieliśmy możliwość nie tylko zobaczyć ale i doświadczyć jak działają strażacy. Kolejnym punktem naszej wycieczki było przejście do Wodospadu Podgórnej w Przesiece. Daliśmy radę z uśmiechami na twarzy.Troszkę odpoczynku, obiad i zakwaterowanie w Ośrodku w Borowicach. A później zabawy i gry na terenach sportowych. Wieczorne ognisko, wspólne śpiewy i quizy o naszym regionie. Następnego ranka tuż po śniadaniu ruszyliśmy w drogę do Karpacza do Świątyni WANG. Trasa wymagająca ale pokonaliśmy ją bezproblemowo. Troszkę zmęczeni osiągnęliśmy cel. Zwiedziliśmy Wang, odpoczęliśmy i ruszyliśmy w drogę powrotną do Jeżowa Sudeckiego -  oczywiście już autokarem. Po dwóch dniach wróciliśmy do domów. Dla niektórych dzieci był to pierwszy samodzielny wyjazd bez rodziców. Pierwsze koty za płoty. 

Sylwia Mackiewicz

Dzień Dziecka 2023

1 czerwca 2023r. z okazji Dnia Dziecka Samorząd Uczniowski i nauczyciele zorganizowali na Orliku wspólne zabawy i gry sportowe z nagrodami i słodkim poczęstunkiem. Także strażacy z OSP w Jeżowie Sudeckim przygotowali dla wszystkich zainteresowanych kilka konkurencji strażackich. Pogoda dopisała i mogliśmy w stylu piknikowym miło spędzić ten dzień.

Sylwia Mackiewicz

Wycieczka do Pragi

W dniach 12-13 czerwca 2023 r. 25 uczniów klasy 8a uczestniczyło w wycieczce do Pragi, stolicy naszych południowych sąsiadów.

Praska przygoda rozpoczęła się pod Strahowskim Klasztorem, skąd uczestnicy wyprawy udali się do Muzeum Miniatur, gdzie oglądali eksponaty tak małe, że widoczne były dopiero pod mikroskopem, np.: karawana przechodząca przez ucho igielne, modlitwa "Ojcze nasz" napisana na ludzkim włosie, konik polny grający na skrzypcach i wiele innych. Oprócz pięknej panoramy Pragi oglądanej z punktów widokowych uczniowie podziwiali Hradczany, czyli powstałą w XIV w. "królewską" dzielnicę na zachodnim, wysokim brzegu Wełtawy. Zwiedzanie dzielnicy rozpoczęło się od Lorety, czyli zespołu barokowych budynków sakralnych. Następnie droga prowadziła przez kompleks zamku królewskiego (założonego
w IX wieku), budowaną przez sześć stuleci przepiękną katedrę św. Wita (siedzibę arcybiskupów praskich i prymasa czeskiego, główny kościół Pragi i Czech) oraz słynną Złotą Uliczkę (dawniej siedzibę miejscowych złotników). Uczniowie oglądali  także dzielnicę zwaną Malá Strana pełną pięknych barokowych pałaców, malowniczych kamieniczek, wąskich uliczek, zaułków i zabytkowych kościołów. Przeszli przez słynny średniowieczny Most Karola łączący dzielnice Malá Strana i Staré Město, z charakterystycznymi barokowymi posągami, w tym figurą św. Jana Nepomucena (dotknięcie płaskorzeźby znajdującej się pod nią przynosi ponoć szczęście); dawną dzielnicę żydowską Josefov; praski Orloj, czyli średniowieczny zegar astronomiczny znajdujący się na południowej ścianie Ratusza Staromiejskiego. Nie można było pominąć na placu Wacława – wielkomiejskiego bulwaru z mnóstwem sklepów, sklepików z pamiątkami i lokali gastronomicznych, gdzie można było coś zjeść i zrobić zakupy. Na zakończenie dwudniowego pobytu w urokliwej stolicy Czech ósmoklasiści wzięli udział w godzinnym rejsie po Wełtawie. Mogli podziwiać najpiękniejsze zakątki Pragi z pokładu wycieczkowego statku.

Urok Pragi, piękna pogoda oraz miła atmosfera zapewniły niezapomniane wrażenia wszystkim uczestnikom wycieczki.

                                                                                                        Anetta Rosołowska

Ogólnopolski Konkurs matematyczny i fizyczny Panda 2023

W dniu 14 kwietnia uczniowie naszej szkoły brali udział w Ogólnopolskim Konkursie matematycznym i fizycznym Panda 2023. Konkurs ma formę testu składającego się z 30 pytań. Do każdego pytania podane są cztery warianty odpowiedzi, z których tylko jeden jest prawidłowy. Za udzielenie poprawnej odpowiedzi uczestnik otrzymuje 1 punkt. Za udzielenie błędnej odpowiedzi -1 punkt. Nie udzielenie odpowiedzi sprawia, że zawodnik otrzymuje 0 punktów.
Pytania zawarte w teście miały zróżnicowany stopień trudności, co pozwoliło sprawdzić wiedzę każdemu.
Z niecierpliwością czekamy na wyniki konkursu.

B. Gnat

KOCIAKI PROJEKT „CZTERY PORY ROKU – LATO”

Lato, wyczekiwana przez wszystkich pora, która kojarzy nam się z długim wypoczynkiem. Ostatnia ekipa, która przygotowała ciekawe zadania, informacje, pokazy, prezentacje, makiety, spisała się na medal.

         Sztafetę wiadomości prezentacją multimedialną rozpoczęła Kaja, przedstawiając rośliny i ich „zapylaczy”. Ci ostatni są bardzo potrzebni, choć czasem uciążliwi i niekiedy się ich boimy.  Kolejny występ należał do Mai. Maja o modzie wie dużo i postanowiła tą wiedzą się podzielić i zainspirować stroje adekwatne do odwiedzanych miejsc i okoliczności. Na zakończenie mogliśmy podziwiać pokaz mody w wykonaniu uczestników projektu. Nasza przewodnicząca przygotowała też krzyżówkę z hasłem, co bardzo lubimy. Jako trzeci wystąpił Daniel. Jego wystąpienie zaczęło się od prezentacji multimedialnej, związanej ze sportami uprawianymi w różnych okolicznościach przyrody: na ziemi, na wodzie i w powietrzu. Pięknie odczytał i opowiedział o wszystkim, co mogliśmy zobaczyć na slajdach. Czemu się tym zachwycam? Bo Daniel pochodzi z Ukrainy i wciąż się uczy naszego języka. Ale to nie wszystko. Razem ze swoją mamą przygotował makietę, która nas zachwyciła. Zaprezentował na niej bardzo realistycznie: biwak nad rzeką, wspinaczkę górską, lot balonem i tak popularne plażowanie. Pola K. wskazała miejsca, które warto w wakacje odwiedzić w Polsce, jak i poza jej granicami. Poznaliśmy nawet odległości i czas podróży, więc tylko się pakować i w drogę. Pola posłużyła się PowerPoint w ciekawej wersji. Kolejna część jej pokazu stanowiło zadanie połączone z wiedzą o związkach rzeczowników z czasownikami i wyścigami. Tak, tak, to nie pomyłka. Zadanie dla dwóch drużyn na myślenie i szybkość działania.  Dla mnie obie drużyny były wygrane. Pola przygotowała jeszcze jedno zadanie. Dla każdego ucznia przygotowała kartki pocztowe ze znaczkami i moim adresem, które  - mam nadzieję – odbiorę w swojej skrzynce i dowiem się, gdzie KOCIAKI spędziły wakacyjny czas. Po Poli K. nadszedł czas na Polę M., która również posłużyła się prezentacją i dała nam się wykazać umiejętnością odgadywania wierszowanych zagadek. Były emocje i walka o głos. Na koniec wypadało wspomnieć o bezpieczeństwie, zrobiła to Tosia. Na samodzielnie przygotowanych planszach opowiedziała, jak postępować, co robić, a czego robić nie wolno, na jakie znaki zwracać uwagę. To był profesjonalny wykład Pani profesor Antoniny. Jej praca zdobi naszą gazetkę i liczę, że po wakacjach wszystkie KOCIAKI wrócą zadowolone, całe i zdrowe.

         Dziękuję wszystkim za duże zaangażowanie, wkład pracy, niesamowite pomysły i przekazaną wiedzę. Jestem dumna z moich KOCIAKÓW.

Karta rowerowa

Tuż przed wakacjami, 7 czerwca br. uczniowie klas 4a i 4b po trudnych zmaganiach, związanych z zaliczeniem wiadomości teoretycznych ze znajomości znaków drogowych i przepisów kodeksu drogowego, przystąpili do sprawdzianu praktycznego.  Na placu szkolnym od wczesnych godzin rannych emocji nie brakowało aby zdobyć swoje "pierwsze prawo jazdy". Jednak wysiłek został wynagrodzony. Bezpiecznej drogi z rozwagą i bez brawury. 

Sylwia Mackiewicz

Wycieczka klas szóstych na Chojnik

W dniu 11 maja uczniowie klas szóstych udali się na wycieczkę na zamek Chojnik. Aby dotrzeć do celu uczniowie mieli za zadanie wykazać się sprytem, orientacją w terenie, zwinnością i umiejętnością oglądania, słuchania i czytania ze zrozumieniem. Podpowiedzi były ukryte pod postacią filmów, nagrań głosowych, puzzli, map, zagadek. Następnie weszli na wieżę zamku, z której można było zobaczyć jedne z najpiękniejszych widoków na Kotlinę Jeleniogórską. Z góry zeszli czerwonym szlakiem. Zmęczeni, ale w wesołych nastrojach udali się do domu.


B. Gnat

Dzień bez plecaka

Uczniowie naszej szkoły z inicjatywy Samorządu Uczniowskiego, tak jak i wielu w całym kraju, 12 maja br. przyszli do szkoły bez plecaka. Ale aby przynieść wszystkie potrzebne rzeczy na lekcje musieli wykazać się inwencja twórczą i pomysłowością. Już od wczesnych godziny porannych można było zaobserwować niebanalne rozwiązania właśnie "bez plecaka szkolnego". Były i walizki podróżne, koszyki, aktówki, skrzynki narzędziowe, wózki dziecięce i wiele, wiele innych.

Sylwia Mackiewicz