Ułatwienia dostępu

Wycieczka klas 3a i 3b do Borowic i Karpacza

12 -13 czerwca 2023r. uczniowie klas 3a i 3b wraz z opiekunami, Sylwią Mackiewicz, Joanną Słabicką i Ernestem Pilnym, wyruszyli, na początek autokarem, na wędrówkę górską. Na początek odwiedziliśmy Interaktywne Centrum Edukacji Przeciwpożarowej w Jeleniej Górze. Podczas zajęć mieliśmy możliwość nie tylko zobaczyć ale i doświadczyć jak działają strażacy. Kolejnym punktem naszej wycieczki było przejście do Wodospadu Podgórnej w Przesiece. Daliśmy radę z uśmiechami na twarzy.Troszkę odpoczynku, obiad i zakwaterowanie w Ośrodku w Borowicach. A później zabawy i gry na terenach sportowych. Wieczorne ognisko, wspólne śpiewy i quizy o naszym regionie. Następnego ranka tuż po śniadaniu ruszyliśmy w drogę do Karpacza do Świątyni WANG. Trasa wymagająca ale pokonaliśmy ją bezproblemowo. Troszkę zmęczeni osiągnęliśmy cel. Zwiedziliśmy Wang, odpoczęliśmy i ruszyliśmy w drogę powrotną do Jeżowa Sudeckiego -  oczywiście już autokarem. Po dwóch dniach wróciliśmy do domów. Dla niektórych dzieci był to pierwszy samodzielny wyjazd bez rodziców. Pierwsze koty za płoty. 

Sylwia Mackiewicz

Wycieczka do Pragi

W dniach 12-13 czerwca 2023 r. 25 uczniów klasy 8a uczestniczyło w wycieczce do Pragi, stolicy naszych południowych sąsiadów.

Praska przygoda rozpoczęła się pod Strahowskim Klasztorem, skąd uczestnicy wyprawy udali się do Muzeum Miniatur, gdzie oglądali eksponaty tak małe, że widoczne były dopiero pod mikroskopem, np.: karawana przechodząca przez ucho igielne, modlitwa "Ojcze nasz" napisana na ludzkim włosie, konik polny grający na skrzypcach i wiele innych. Oprócz pięknej panoramy Pragi oglądanej z punktów widokowych uczniowie podziwiali Hradczany, czyli powstałą w XIV w. "królewską" dzielnicę na zachodnim, wysokim brzegu Wełtawy. Zwiedzanie dzielnicy rozpoczęło się od Lorety, czyli zespołu barokowych budynków sakralnych. Następnie droga prowadziła przez kompleks zamku królewskiego (założonego
w IX wieku), budowaną przez sześć stuleci przepiękną katedrę św. Wita (siedzibę arcybiskupów praskich i prymasa czeskiego, główny kościół Pragi i Czech) oraz słynną Złotą Uliczkę (dawniej siedzibę miejscowych złotników). Uczniowie oglądali  także dzielnicę zwaną Malá Strana pełną pięknych barokowych pałaców, malowniczych kamieniczek, wąskich uliczek, zaułków i zabytkowych kościołów. Przeszli przez słynny średniowieczny Most Karola łączący dzielnice Malá Strana i Staré Město, z charakterystycznymi barokowymi posągami, w tym figurą św. Jana Nepomucena (dotknięcie płaskorzeźby znajdującej się pod nią przynosi ponoć szczęście); dawną dzielnicę żydowską Josefov; praski Orloj, czyli średniowieczny zegar astronomiczny znajdujący się na południowej ścianie Ratusza Staromiejskiego. Nie można było pominąć na placu Wacława – wielkomiejskiego bulwaru z mnóstwem sklepów, sklepików z pamiątkami i lokali gastronomicznych, gdzie można było coś zjeść i zrobić zakupy. Na zakończenie dwudniowego pobytu w urokliwej stolicy Czech ósmoklasiści wzięli udział w godzinnym rejsie po Wełtawie. Mogli podziwiać najpiękniejsze zakątki Pragi z pokładu wycieczkowego statku.

Urok Pragi, piękna pogoda oraz miła atmosfera zapewniły niezapomniane wrażenia wszystkim uczestnikom wycieczki.

                                                                                                        Anetta Rosołowska

Eksperymenty z prądem elektrycznym - spotkanie Panią prof. PWr

W dniu 12 czerwca uczniowie naszej szkoły spotkali się z panią dr inż. Anną Hajdusianek, prof. PWr., która podzieliła się swoją wiedzą i pasją do nauki. Wyjaśniła dzieciom w sposób jasny jak powstaje prąd elektryczny, zachęcała do samodzielnego eksperymentowania i odkrywania nauki.

KOCIAKI PROJEKT „CZTERY PORY ROKU – LATO”

Lato, wyczekiwana przez wszystkich pora, która kojarzy nam się z długim wypoczynkiem. Ostatnia ekipa, która przygotowała ciekawe zadania, informacje, pokazy, prezentacje, makiety, spisała się na medal.

         Sztafetę wiadomości prezentacją multimedialną rozpoczęła Kaja, przedstawiając rośliny i ich „zapylaczy”. Ci ostatni są bardzo potrzebni, choć czasem uciążliwi i niekiedy się ich boimy.  Kolejny występ należał do Mai. Maja o modzie wie dużo i postanowiła tą wiedzą się podzielić i zainspirować stroje adekwatne do odwiedzanych miejsc i okoliczności. Na zakończenie mogliśmy podziwiać pokaz mody w wykonaniu uczestników projektu. Nasza przewodnicząca przygotowała też krzyżówkę z hasłem, co bardzo lubimy. Jako trzeci wystąpił Daniel. Jego wystąpienie zaczęło się od prezentacji multimedialnej, związanej ze sportami uprawianymi w różnych okolicznościach przyrody: na ziemi, na wodzie i w powietrzu. Pięknie odczytał i opowiedział o wszystkim, co mogliśmy zobaczyć na slajdach. Czemu się tym zachwycam? Bo Daniel pochodzi z Ukrainy i wciąż się uczy naszego języka. Ale to nie wszystko. Razem ze swoją mamą przygotował makietę, która nas zachwyciła. Zaprezentował na niej bardzo realistycznie: biwak nad rzeką, wspinaczkę górską, lot balonem i tak popularne plażowanie. Pola K. wskazała miejsca, które warto w wakacje odwiedzić w Polsce, jak i poza jej granicami. Poznaliśmy nawet odległości i czas podróży, więc tylko się pakować i w drogę. Pola posłużyła się PowerPoint w ciekawej wersji. Kolejna część jej pokazu stanowiło zadanie połączone z wiedzą o związkach rzeczowników z czasownikami i wyścigami. Tak, tak, to nie pomyłka. Zadanie dla dwóch drużyn na myślenie i szybkość działania.  Dla mnie obie drużyny były wygrane. Pola przygotowała jeszcze jedno zadanie. Dla każdego ucznia przygotowała kartki pocztowe ze znaczkami i moim adresem, które  - mam nadzieję – odbiorę w swojej skrzynce i dowiem się, gdzie KOCIAKI spędziły wakacyjny czas. Po Poli K. nadszedł czas na Polę M., która również posłużyła się prezentacją i dała nam się wykazać umiejętnością odgadywania wierszowanych zagadek. Były emocje i walka o głos. Na koniec wypadało wspomnieć o bezpieczeństwie, zrobiła to Tosia. Na samodzielnie przygotowanych planszach opowiedziała, jak postępować, co robić, a czego robić nie wolno, na jakie znaki zwracać uwagę. To był profesjonalny wykład Pani profesor Antoniny. Jej praca zdobi naszą gazetkę i liczę, że po wakacjach wszystkie KOCIAKI wrócą zadowolone, całe i zdrowe.

         Dziękuję wszystkim za duże zaangażowanie, wkład pracy, niesamowite pomysły i przekazaną wiedzę. Jestem dumna z moich KOCIAKÓW.

Bezpiecznie na wakacje

22 czerwca 2023r. p. Adam Niklewicz przeprowadził dla uczniów naszej szkoły szkolenie z zakresu pierwszej pomocy wraz z pokazami i ćwiczeniami praktycznymi. Zajęcia odbyły się w dwóch grupach wiekowych, klas 1-3 i klas 4-8. Uczniowie mieli dużo pytań i uważnie słuchali odpowiedzi i instrukcji, chętnie zgłaszając się do rozwiązania sytuacji problemowych z zakresu pierwszej pomocy. Pan Adam fachowiec w dziedzinie pierwszej pomocy cierpliwie wszystko wyjaśniał, instruując jak należy wykonywać RKO i inne czynności ratujące życie ludzkie. Przeszkoleni bezpiecznie możemy rozpocząć wakacje.

Sylwia Mackiewicz 

Karta rowerowa

Tuż przed wakacjami, 7 czerwca br. uczniowie klas 4a i 4b po trudnych zmaganiach, związanych z zaliczeniem wiadomości teoretycznych ze znajomości znaków drogowych i przepisów kodeksu drogowego, przystąpili do sprawdzianu praktycznego.  Na placu szkolnym od wczesnych godzin rannych emocji nie brakowało aby zdobyć swoje "pierwsze prawo jazdy". Jednak wysiłek został wynagrodzony. Bezpiecznej drogi z rozwagą i bez brawury. 

Sylwia Mackiewicz

Laboratoria Przyszłości

Wrzesień
Koło naukowe Laboratorium Przyszłości ruszyło! Nareszcie znalazło się miejsce w szkole na rozwijanie naszych pasji. Dzięki udziałowi szkoły w programie Laboratoria Przyszłości szkoła otrzymała wiele przydatnych pomocy. Wspólnie z opiekunem pracowni p. Bogumiłą Gnat zapoznajemy się z  otrzymanymi pomocami.

Październik - Listopad

Zajęcia Laboratorium przyszłości z wykorzystaniem zestawu Lego Education SPIKE, są bardzo ciekawym i edukacyjnym doświadczeniem. Zestaw umożliwia konstruowanie różnorodnych modeli i programowanie ich z użyciem narzędzi informatycznych. Pod opieką p. Bogumiły Gnat zaczęliśmy konstruować różne modele, takie jak roboty, pojazdy czy maszyny. Była to również okazja do rozwijania swoich umiejętności technicznych i kreatywności.
W czasie budowania i programowania modeli, korzystaliśmy z narzędzi informatycznych do programowania modeli z użyciem języka Scratch. Dzięki temu łatwo można było programować modele i tworzyć własne projekty Podczas zajęć mieliśmy również okazję pracować w grupach, co pozwalało na wymianę pomysłów i nauczenie się pracy zespołowej.

Grudzień -  Styczeń

Podczas zajęć mieliśmy okazję zanurzyć się w różne wirtualne przestrzenie, na przykład do wnętrza ludzkiego ciała, układu słonecznego czy wirtualnego laboratorium chemicznego i fizycznego. Dzięki temu mogliśmy poznać różne dziedziny nauki w sposób wizualny i interaktywny, a także wykonać różne eksperymenty.

Luty

Na zajęciach koła uczniowie  korzystali m.in. z mikroskopów oraz gotowych modeli komórek. Podczas zajęć uczniowie mieli okazję badać różne próbki, takie jak liście roślin, tkaniny, skorupki owoców czy minerały. Dzięki mikroskopowi DELTA 300 mogli zobaczyć strukturę tych obiektów na bardzo bliskiej odległości i zaobserwować szczegóły, których nie byłoby możliwe do zobaczenia gołym okiem. Uczniowie nauczyli się jak korzystać z różnych funkcji mikroskopu, takich jak regulacja ostrości, regulacja kontrastu czy zwiększenie jasności obrazu. Było to bardzo pomocne, gdyż pozwoliło na uzyskanie najlepszego jakościowo obrazu.

Marzec
Nauczyciele odbyli szkolenie z obsługi sprzętu. Zapoznali się z możliwościami okularów VR. Po przeszkoleniu kadry pedagogicznej przyszedł czas na uczniów, którzy mogli po raz pierwszy sprawdzić możliwości innowacyjnego sprzętu na lekcjach
Marzec - Kwiecień
W ramach zajęć Laboratorium przyszłości mieliśmy okazję zapoznać się z zestawem konstrukcyjnym BeCreo z mikrokontrolerem oraz nauczyć się programowania w języku Arduino. Zajęcia Laboratorium przyszłości z wykorzystaniem zestawu konstrukcyjnego z mikrokontrolerem były bardzo ciekawe i pouczające. Zestaw BeCreo oferował możliwość łączenia mikrokontrolera z różnymi czujnikami, przyciskami, diodami LED i innymi elementami elektronicznymi. Pozwolił na poznanie podstaw elektroniki oraz programowania, a także nauczył, jak korzystać z różnych modułów elektronicznych. Dzięki temu mogliśmy spojrzeć na świat technologii z trochę innej perspektywy i zrozumieć, jak wiele możliwości daje nam programowanie mikrokontrolerów.

Maj - Czerwiec
Podczas zajęć mogliśmy używać gimbala do tworzenia zdjęć, filmów. uczyliśmy się stabilizować aparat oraz uzyskiwać profesjonalne zdjęcia. Mogliśmy się też poczuć jak prawdziwy dziennikarz lub reporter. Mieliśmy też okazję zapoznać się z drukarką 3D, która była dostępna w pracowni druku 3D.
Zajęcia z laboratorium przyszłości oferowały innowacyjne, interaktywne i praktyczne doświadczenia, które rozwijały umiejętności cyfrowe, kreatywność oraz przygotowanie uczniów do przyszłych zawodów.

Bogumiła Gnat