PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ
I. PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKOŁY PODSTAWOWEJ – WYCHOWANIE FIZYCZNE.
Cele edukacyjne
- Wspomaganie harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczniów.
- Rozwijanie i doskonalenie sprawności ruchowej i tężyzny fizycznej uczniów.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie własne i innych.
Zadania szkoły
- Stymulowanie i umożliwianie uczniom podejmowania aktywności ruchowej i wyrażania własnych przeżyć w zabawach, grach, tańcach.
- Tworzenie warunków do doskonalenia sprawności i kondycji fizycznej.
- Zapoznawanie uczniów z podstawowymi formami rekreacji, turystyki oraz z podstawowymi zasadami uprawiania wybranych przez uczniów dyscyplin sportowych.
- Doskonalenie oceny postawy ciała i poziomu sprawności ucznia wraz z monitorowaniem rozwoju psychomotorycznego.
Treści
- Ćwiczenia kształtujące postawę ciała oraz stymulujące rozwój układów: ruchowego, oddechowego, krążeniowego, nerwowego.
- Formy ruchu stwarzające możliwości doskonalenia koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz wzmocnienia kondycji fizycznej.
- Ćwiczenia zwinnościowo – akrobatyczne oraz skoki.
- Podstawowe elementy techniki i taktyki gier zespołowych, konkurencji lekkoatletycznych, gier rekreacyjnych, tańców, pływania, oraz wybranych sportów zimowych.
- Ćwiczenia i zabawy według inwencji uczniów uwzględniające zasady współdziałania, respektowania przepisów, zasad i ustaleń.
- Przepisy i zasady organizacji zajęć ruchowych uwzględniając troskę o zdrowie.
- Badanie i ocena rozwoju oraz sprawności funkcjonowania organizmu.
- Zasady sportowego współzawodnictwa.
- Propozycje spędzania czasu wolnego z wykorzystaniem gier, zabaw, form turystycznych i sportowych.
Osiągnięcia
- Organizowanie i uczestniczenie w rekreacji, turystyce, zawodach sportowych z przestrzeganiem obowiązujących zasad ( np. zasada „ czystej gry” w sporcie).
- Hartowanie organizmu i dbałość o higienę.
- Dbałość o prawidłową postawę ciała.
II. WYMAGANIA PROGRAMOWE NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE SZKOLNE.
KRYTERIA OCEN Z WYCHOWANIA FIZYCZNEGO
SZKOŁA PODSTAWOWA (klasy IV – VI)
Na ocenę wpływa :
a) zaangażowanie i aktywny udział w lekcji dostosowany do możliwości każdego ucznia
b) strój sportowy ( biała koszulka [może być z logo lub napisem w innym kolorze] , dowolne spodenki sportowe oraz obuwie sportowe)- uczeń może trzy razy w semestrze nie ćwiczyć.
c) udział w zajęciach SKS,
d) udział w zawodach sportowych organizowanych na terenie szkoły,
e) reprezentowanie szkoły w zawodach sportowych,
f) średnia ocen ze sprawdzianów umiejętności i wiadomości z zakresu :
- lekkoatletyki ( biegi na 60 m, 300 m, 600 m (dz.), 1000 m (chł.), test Coopera, skok w dal sposobem naturalnym, skok wzwyż sposobem nożycowym (naturalnym), rzut piłeczką palantową, pchnięcie kulą (3 kg), start niski, zmiana pałeczki sztafetowej )
- gimnastyki podstawowej,
- gier zespołowych ( piłka nożna (chł.), siatkówka, koszykówka, piłka ręczna)
g) podnoszenie własnej sprawności fizycznej,
h) systematyczność udziału w zajęciach wychowania fizycznego
KRYTERIA OCEN
I. Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- Osiągną sprawność znacznie wykraczającą poza program nauczania.
- Bierze czynny udział w zajęciach pozalekcyjnych (SKS).
- Wykazuje duże zaangażowanie i aktywność na lekcjach w-f.
- Swoją postawą i stosunkiem do przedmiotu nie budzi zastrzeżeń.
- Wykazał się znajomością przepisów sportowych w zakresie wszystkich dyscyplin sportowych uprawianych w szkole.
- Osiąga sukcesy w zawodach sportowych na szczeblu powiatu (miejsca I-III ) i wyżej.
II. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Osiąga duży postęp w rozwoju cech motorycznych (szybkość, siła, wytrzymałość).
- Opanował pełny zakres umiejętności określonych programem nauczania na danym szczeblu nauki.
- Osiąga postęp w rozwoju cech motorycznych i umiejętności na miarę swoich możliwości fizycznych, ale wykazuje dużą aktywność i zaangażowanie w czasie lekcji wychowania fizycznego.
- Wykazuje się znajomością przepisów w zakresie dyscyplin uprawianych w szkole.
- Jest zawsze przygotowany do lekcji.
- Nie uchyla się od czynnego udziału w zawodach , w których trzeba reprezentować szkołę.
- Wykazuje duże zaangażowanie w czasie lekcji w-f.
- Systematycznie podnosi swoje wiadomości i umiejętności z zakresu wychowania fizycznego.
III. Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- Opanował umiejętności oraz zdobył wiadomości z zakresu w-f na poziomie przekraczającym wymagania zawarte w podstawie programowej.
- W niewielkim stopniu osiąga postęp w rozwoju swojej sprawności fizycznej.
- Rzadko opuszcza zajęcia wychowania fizycznego.
- Wykazuje dobrą znajomość przepisów dwóch wybranych gier zespołowych.
- Jest zdyscyplinowany na lekcjach w-f.
- Czasem uczestniczy w zajęciach pozalekcyjnych.
IV. Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- Opanował wiadomości i umiejętności z zakresu wychowania fizycznego określone podstawą programową na danym etapie nauki.
- Wykazuje brak zaangażowania na lekcjach w-f.
- Wykazuje brak poprawy sprawności fizycznej.
- Nie bierze udziału w zajęciach sportowo – rekreacyjnych organizowanych na terenie szkoły.
- Wykonuje ćwiczenia i zadania w czasie lekcji poniżej swoich możliwości fizycznych.
- Często nie bierze udziału w zajęciach w-f.
- Wykazuje braki w znajomości wybranych przez siebie przepisów gier zespołowych.
V. Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który :
- Wykazuje braki w opanowaniu wiadomości i umiejętności z zakresu wychowania fizycznego na poziomie podstaw programowych.
- Ledwie spełnia wymagania sprawnościowe lub jest bliski ich spełnienia.
- Często ( kilkanaście razy ) opuszcza lekcje w-f.
- Wykazuje brak zaangażowania oraz dyscypliny na lekcjach.
- Wykonuje ćwiczenia niedbale, niedokładnie i niechętnie.
VI. Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który :
- Nie opanował wiadomości i umiejętności z zakresu wychowania fizycznego w stopniu określonym przez podstawę programową.
- Nie pracuje nad podnoszeniem sprawności fizycznej.
- Nie wykonuje ćwiczeń i zadań w czasie lekcji mimo swoich możliwości fizycznych.
- Wykazuje lekceważący stosunek do zajęć i nie wykazuje żadnych postępów w usprawnianiu.
- Bardzo często ( wielokrotnie ) nie ćwiczy na lekcjach z powodu ucieczki lub braku stroju.
- Odmawia wykonywania ćwiczeń. Nie wykonuje poleceń nauczyciela.
- Wykazuje rażące braki w znajomości zasad i przepisów gier zespołowych.
Opracował - Zbigniew Sos
Kryteria oceniania z wychowania fizycznego dla klasy VII i VIII szkoły podstawowej .
Kryteria ocen mają charakter punktowy. Suma punktów przyznawanych w poszczególnych obszarach decyduje o końcowej ocenie semestralnej lub końcoworocznej.
Punktacja w poszczególnych obszarach.
- Przygotowanie do zajęć (posiadanie odpowiedniego stroju do ćwiczeń fizycznych ). Za każdy przypadek braku stroju uczeń otrzymuje jeden minus. Ilość minusów przelicza się na punkty w następujący sposób :
0 – 4 minusów – 2 pkt.
5 minusów – 1,5 pkt.
6 – 7 minusów – 1 pkt.
8– 9 minusów – 0,5 pkt.
powyżej 9 minusów – 0 pkt.
- Postawa ucznia , stosunek do wychowania fizycznego oraz zaangażowanie w krzewienie kultury fizycznej (aktywność na zajęciach w-f, systematyczne dążenie do poprawy swojej sprawności fizycznej, stosunek do zajęć sportowych, zaangażowanie ucznia na rzecz kultury fizycznej – np. naprawa i konserwacja sprzętu, obiektów i urządzeń sportowych, pomoc w organizacji imprez sportowych, wykonanie prostych przyborów itp.). Uczeń oceniany jest przez nauczyciela po zajęciach lub po wykonanej pracy poprzez stawianie plusów albo minusów. Stosunek plusów do minusów decyduje o przyznanych punktach :
12 i więcej plusów – 6 pkt.
8 – 11 plusów – 5 pkt.
6 – 7 plusów – 3 pkt.
1 – 5 plusów – 2 pkt.
równowaga (0) – 1 pkt.
1 – 2 minusów – 0,5 pkt.
powyżej 2 minusów – 0 pkt.
3. Motoryczność ( na podstawie testu sprawności), umiejętności ruchowe ( ocena umiejętności z poszczególnych działów nauczania zawartych w programie nauczania danej klasy) i wiadomości ( wiadomości z zakresu kultury fizycznej). Średnia ocen ze sprawności, umiejętności i wiadomości określa odpowiednią liczbę uzyskanych punktów ( np. średnia ocen 3, 5 daje 3,5 pkt.).
4. Udział w zajęciach nadobowiązkowych ( SKS) oraz w zawodach sportowych. Udział w zajęciach SKS, w zawodach sportowych (SIS) oraz zajęcie określonych miejsc na zawodach sportowych daje możliwość uzyskania punktów :
Miejsca I – III w zawodach wojewódzkich – 4 pkt.
Udział w zawodach wojewódzkich – 3,5 pkt.
Miejsca I – IV w zawodach strefowych – 3,0 pkt.
Udział w zawodach strefowych – 2,5 pkt.
Miejsca I – III w zawodach powiatowych – 2,5 pkt.
Systematyczny udział w zajęciach SKS – 2 pkt.
Udział w zawodach powiatowych – 1,5 pkt.
Udział w zawodach szkolnych ,gminnych – 1 pkt.
Ocena końcowa ( semestralna)
Suma punktów z czterech obszarów – ocena
15, 5 – 18 – celująca (6)
12 – 15 – bardzo dobra (5)
10 – 11,5 – dobra ( 4)
8 – 9,5 – dostateczna (3)
6 – 7,5 – dopuszczająca (2)
0 – 5,5 – niedostateczna (1)
Opracował – Zbigniew Sos